Vuorovaikutustilanteissa toimiminen S1
Tavoitteet
- Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä selkeästi.
- Oppilas osaa perustella mielipiteensä vakuuttavasti.
- Oppilas osaa ottaa toiset huomioon vuorovaikutustilanteissa.
Sisällöt:
- Syvennetään taitoja toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. työhaastattelu, neuvottelu, tavoitteellinen ryhmäkeskustelu) ja
- havainnoidaan omasta ja muiden viestinnästä syntyviä vaikutelmia ja merkityksiä.
- Tehdään havaintoja viestintätilanteille tyypillisistä kielen keinoista ja omaksutaan niitä osaksi omaa kielenkäyttöä.
Arvioinnin kohteet: vuorovaikutus erilaisissa viestintäympäristöissä
Tavoitteet:
- Oppilas rohkenee ilmaista itseään erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa.
- Oppilas osaa pitää sekä spontaanin että valmistellun puheenvuoron.
Sisällöt:
- Vahvistetaan kykyä käyttää puheen ja kokonaisilmaisun keinoja itseilmaisussa.
- Harjoitellaan valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä sekä havainnoimista (esim. esiintymisvarmuuden vahvistaminen draaman keinoin, valmisteltu puheenvuoro, kokouspuheenvuoro, tilannepuhe, esitelmä).
- Harjoitellaan edelleen kuuntelemisen ja puhumisen taitoja ideointi- ja ongelmanratkaisutilanteissa.
Arvioinnin kohteet: vuorovaikutus ryhmässä, kokonaisilmaisun ja esiintymisen taidot
Tavoitteet:
- Oppilas osaa havainnoida omaa viestintäänsä sekä tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittä- misalueitaan erilaisissa viestintäympäristöissä.
sisällöt
- Vahvistetaan sähköisen median käyttöä osana omaa opiskelua.
Arvioinnin kohteet: vuorovaikutustaitojen kehittäminen
Päättörvosanan kahdeksan (8) osaaminen:
- Oppilas osaa toimia tavoitteen mukaisesti erilaisissa viestintäympäristöissä ja –tilanteissa, osoittaa ymmärtävänsä muiden puheenvuoroja ja osaa tarkkailla oman viestintänsä vaikutuksia muihin
- Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä ja perustella sen uskottavasti.
- Oppilas ottaa toisten näkemykset huomioon ja tekee yhteistyötä heidän kanssaan vyorovaikutustilanteissa
- Oppilas osaa ilmaista itseään ja käyttää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti kokonaisilmaisun keinoja.
- Oppilas osaa esittää sekä spontaanin että valmistellun puheenvuoron tai puhe-esityksen ja ottaa esittäessään huomioon yleisönsä ja käyttää joitakin havainnollistamisen keinoja.
- Oppilas osaa arvioida omia vuorovaikutustaitojaan saamansa palautteen pohjalta ja nimetä kehittämiskohteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti