tiistai 29. marraskuuta 2016

7. lk Tekstien tuottaminen S3

  • Oppilas rohkaistuu ilmaisemaan ajatuksiaan kirjoittamalla ja tuottamalla monimuotoisia tekstejä 
  • Oppilas harjaantuu tunnistamaa vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstien tuottajana. 
ARVIOINNIN KOHTEET: ajatusten ilmaiseminen, tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito, kielenhuollon keskeisten asioiden hallinta 

  • Oppilas harjoittelee tuottamaan kertovia, kuvaavia, ohjaavia ja pohtivia tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä. 
  • Oppilas harjoittelee valitsemaan kuhunkin tekstilajiin ja tilanteeseen sopivia ilmaisutapoja. 
ARVIOINNIN KOHTEET: tekstilajien hallinta 

  • Oppilas käyttää tekstin tuottamiseen prosesseja, yksin ja yhdessä muiden kanssa. 
  • Oppilas harjaantuu antamaan palautetta teksteistä sekä arvioimaan itseään tekstin tuottajana 
ARVIOINNIN KOHTEET: tekstien tuottamisen prosessien hallinta, palautteen antamisen ja vastaanottamisen harjoittelu 

  • Oppilas syventää ymmärrystä kirjoittamisesta viestintänä. 
  • Oppilas vahvistaa kirjoitetun yleiskielen hallintaa 
  • Oppilas kirjoittaa sujuvasti käsin ja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa kirjoittamisessa 
ARVIOINNIN KOHTEET: kirjoitetun kielen konventioiden hallinta ja kirjoitustaito 

Hyvän / arvosanan kahdeksan (8) osaaminen 
  • Oppilas ilmaisee ajatuksiaan monimuotoisia tekstein 
  • Oppilas on harjoitellut arvioimaan omien tekstiensä vahvuuksia ja kehittämiskohteita. 
  • Oppilas hallitsee kielenhuollon keskeiset asiat 
  • Oppialas osaa tuottaa erilaisia, myös itselleen uudenlaisia tekstejä 
  • Oppilas osaa käyttää opetettuja, kuhunkin tekstilajiin ja tilanteeseen sopivia ilmaisutapoja 
  • Oppilas tuottaa tekstiä prosessikirjoittamisen menetelmin 
  • Oppilas tuottaa tekstejä myös yhdessä muiden kanssa 
  • Oppilas antaa ja ottaa vastaan rakentavaa palautetta teksteistä 
  • Oppilas tuntee kirjoitettujen tekstien perusrakenteita ja yleiskielen piirteitä 
  • Oppilas kirjoittaa selkeästi käsin 
  • Oppilas harjoittelee tieto- ja viestintäteknologian käyttöä kirjoittamisessa 
Kohtalaisen / arvosanan kuusi (6) osaaminen 
  • Oppilas osaa tuottaa omia tekstejä ohjatusti, esim. apukysymysten avulla 
  • Oppilas harjoittelee havainnoimaan omien tekstien kehittämiskohteita 
  • Oppilas on harjoitellut monimuotoisia tekstilajeja 
  • Oppilas tuottaa useimmiten itselleen tuttuja tekstilajeja 
  • Oppilas harjoittelee tekstin tuottamisen prosesseja ja tarvitsee siinä tukea. 
  • Oppilas tekee ohjatusti havaintoja omasta tekstistään 
  • Oppilas harjoittelee rakentavan palautteen antamista muille 
  • Oppilas tietää joitakin tekstien perusrakenteita ja kirjoitetun yleiskielen piirteitä 
  • Oppilaan käsin kirjoitetusta tekstistä saa selvää 
  • Oppilas on harjoitellut tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä kirjoittamisesta 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti