Perinteinen lyriikka
Runous eli lyriikka on vanhin
kirjallisuuden laji. Aikojen alussa runoja laulettiin eikä niitä kirjoitettu
muistiin, vaan laulut siirtyivät sukupolvilta toisille pelkän kuulon varassa.
Siksi olikin tärkeää, että näissä lyyrisissä lauluissa oli helposti mieleen
jäävä rytmi ja sellaiset sanat, jotka oli helppo pitää mielessä. Siksi
lauletuissa runoissa oli loppusointuja, toistuvia rytmikaavoja tai
alkusoinnullisia sanoja ja toistoa.
Runomitat
Kun kirjoitustaito kehitettiin,
runoja alettiin kirjoittaa ylös. Kirjoitetusta runoudesta tuli oma
taidelajinsa. Loppusoinnut ja rytmi säilyivät edelleen tärkeässä osassa. Eri
runouden lajeille oli omat, tarkoin säädetyt mittansa. Säkeistöt olivat tietyn
mittaisia ja niissä piti olla tavurakenteeltaan oikeantyyppisiä sanoja. Oikean
runoilijan tunnisti siitä, että hän hallitsi nämä tarkoin säännellyt runomitat.
Runomittoja ovat mm. trokee,
daktyyli, jambi ja anabesti. Japanilaisia runomittoja ovat
mm. tanka ja haiku.
Runomitta rakentuu yhdestä tai
useammasta säkeestä eli runon rivistä. Runomitta rytmittää runon
lausumista. Siihen kuuluvat myös tauot. Säkeen sisällä olevaa taukoa sanotaan
kesuuraksi.
Alla olevasta linkistä pääset
tutustumaan edellä mainittuihin runomittoihin.
Lisämateriaalia:
Riimit
Perinteisen, mitallisen runon
paras tuntomerkki on riimi. Monien mielestä riimit eli loppusoinnut tekevät
runosta oikean runon. Näin asia pitkään olikin.
Varhaisin runous perustui
runomittoihin eikä niissä ollut loppusointuja. Kansalliseepoksessamme
Kalevalassa ei käytetä lainkaan loppusointuja. Loppusoinnut tulivat runouteen
vasta 500-luvun uskonnollisesta runoudesta.
Suomenkielisessa mitallisessa
runoudessa käytettiin loppusointuja aina 1950-luvulle asti. Suoranaisia
loppusointuvirtuooseja ovat. mm. Eino Leino, Otto Manninen, Aaro Hellaakoski, Kaarlo Sarkia ja Lauri Viita.
50-luvun modernismin myötä
loppusoinnut ovat jääneet nykyrunoudesta lähes kokonaan pois. Loppusointuja
esiintyy enää vain laulujen sanoituksissa ja lastenloruissa. Muussa runoudessa
ne vaikuttavat vanhanaikaisilta ja jopa hieman koomisilta.
Erilaisia riimejä ja riimisarjoja
Riimit muodostuvat kahden
tai useamman säkeen lopputavujen samankaltaisuudesta. Yleensä loppusoinnut
muodostuvat yksi- tai kaksitavuisista sanoista: lyö - syö, saamme - jaamme jne.
Olisi hyvä, jos loppusoinnussa keskenään olevat sanat olisivat eri sanaluokista:
omamme - lomamme - otamme.
Loppusointu sitoo yhteen
säekokonaisuuksia ja yhdistää erilaisia ajatuksia. Se voi saada aikaan
yllätysiä ja uusia oivalluksia. Riimi kuljettaa runon ajatusta eteenpäin ja luo
siihen musiikin tuntoa.
Riimit voivat esiintyä runoissa
pareittain tai erilaisissa riimisarjoissa. Riimien järjestys vaikuttaa runon
rytmiin. Riimirakennetta merkitään kirjaimilla, samanlaiset riimit merkitään
samalla kirjamella.
"Siisti täytyy aina olla!"
|
|
A
|
sanoi kissa hietikolla. -
|
|
A
|
Raapi päälle tarpeenteon
|
|
B
|
pienen, sievän santakeon.
|
|
B
|
(Lauri Viita: Moraali)
Tämän runon riimikaava on siis
AABB
Ikkunaani soittaa
|
|
A
|
sade toukokuun.
|
|
B
|
Suvi armas koittaa,
|
|
A
|
paisuu silmut puun.
|
|
B
|
(Einari Vuorela: Toukokuun sade)
Tämän runon riimikaava on ABAB
Yöstä valoon
|
|
A
|
voinko mennä?
|
|
B
|
Nouse, lennä
|
|
B
|
siltaa sinen!
|
|
C
|
Siivellinen
|
|
C
|
kunpa oisin!
|
|
D
|
Tee siis toisin:
|
|
D
|
rämmi saloon!
|
|
A
|
(Lauri Viita: Kaksi tietä)
Tässä runossa riimikaavana on
ABBCCDDA
-
TehtäväTäydennä aukkotehtävä (5p)
-
Tehtävä
Moderni runous
50-luvun aikana
säännöllinen rytmi ja loppusoinnut saivat väistyä vapaan mitan tieltä. Runon
tärkeimmäksi elementiksi tuli kuva. Ennen runo oli ennen kaikkea auditiivinen
eli oli tärkeää, miltä runo kuulosti, modernissa runossa tärkeämpää on se, että
runo välittää lukijalleen voimakkaan kuvan.
Moderni runous
alkoi puhua uusista, arkisistakin aiheista ja mukaan tuli myös puhekielisiä
ilmaisuja.
Vaikka moderni
runous on mitatonta, se ei suinkaan ole rytmitöntä. Olisikin parempi nimittää
sitä vapaarytmiseksi runoudeksi. Modernin runon analyysissa voi kiinnittää
huomiota seuraaviin asioihin:
- säerakenne: kuinka pitkiä säkeitä runoissa esiintyy ja millaisia jaksoja ne muodostavat
- välimerkit: millaisia välimerkkejä on käytetty, minkä pituisia virkkeitä runoissa on ja miten ne vaikuttavat runon rytmiin
- toisto: millaisia asioita runossa toistuu (äänteet, sanat, kuvat jne.)
- puhe: dialogi, kommentit, slangin käyttö, vieraat kielet
- typografia eli runon ulkoasu. Miten säkeet ja säkeistöt on aseteltu paperille
Proosaruno on
runo, joka on kirjoitettu "yhteen pötköön" kuten romaanien ja
novellien tekstit. Sitä ei siis ole jaettu säkeisiin eikä säkeistöihin.
Runoanalyysista
enemmän:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti