Tekstien tulkitseminen S2
Tavoitteet:
- Oppilas osaa valita, käyttää, tulkita ja arvioida monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä.
Sisällöt:
- Syvennetään taitoja tulkita erilaisia tekstejä tarkastelemalla fiktiivisiä, media- ja asiatekstejä eri muodoissaan: kaunokirjallisuutta, tietotekstejä sekä erilaisia painetun, sähköisen ja audiovisuaalisen median tekstejä.
Arvioinninkohde: tekstinymmärtämisen strategiat, tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito
Tavoitteet:
- Oppilas harjoittelee erittelevää ja kriittistä lukutaitoa.
- Oppilas tekee havaintoja teksteistä ja tulkitsee niitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen sekä vakiinnuttaa ja laajentaa käsite- ja sanavarastoaan.
Sisällöt:
- Harjaannutaan pohtimaan tekstien tarkoitusperiä ja kohderyhmiä ja esittämään kriittisen lukijan kysymyksiä.
- Laajennetaan lukuharrastusta nuortenkirjallisuudesta yleiseen kaunokirjallisuuteen ja tietoteksteihin.
- Syvennetään fiktion kielen ja kerronnan keinojen tuntemusta ja tutkitaan syventäen kielen kuvallisuutta ja symboliikkaa
Arvioinnin kohde: tekstien erittely ja tulkinta
Tavoitteet:
- Oppilas osaa arvioida erilaisista lähteistä hankkimaansa tietoa ja käyttää sitä tarkoituksenmukaisesti.
sisällöt
- Syvennetään tiedonhaun taitoja.
- Harjoitellaan tiedonhaun keskeisiä vaiheita ja opitaan, mistä ja miten tietoa voi hakea.
- Harjaannutaan arvioimaan tietojen käytettävyyttä ja lähteiden luotettavuutta.
Arvioinnin kohde: tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys
Tavoitteet:
- Oppilas syventää ymmärrystään fiktion keinoista.
- Oppilas monipuolistaa luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan ja osaa jakaa lukukokemuksiaan.
Sisällöt:
- Laajennetaan lukuharrastusta nuortenkirjallisuudesta yleiseen kaunokirjallisuuteen ja tietoteksteihin.
- Syvennetään fiktion kielen ja kerronnan keinojen tuntemusta ja tutkitaan syventäen kielen kuvallisuutta ja symboliikkaa
Arvioinnin kohde: fiktiivisten tekstien erittely ja tulkinta ja lukukokemusten jakaminen
Päättörvosanan kahdeksan (8) osaaminen:
- Oppilas osaa käyttää tekstinymmärtämisen strategioita itsenäisesti
- Oppilas osaa arvioida omaa lukutaitoaan ja nimetä kehittämiskohteita
- Oppilas osaa käyttää ja tulkita ohjatusti erityyppisiä, monimuotoisia ja myös itselleen uudenlaisia tekstejä
- Oppilas osaa tarkastella tekstejä kriittisesti, tunnistaa tekstilajeja ja osaa kuvailla joitakin pohtievien, kantaa ottavien ja ohjaavien tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen.
- Oppilas ymmärtää, että teksteillä on erilaisia tavoitteita ja tarkoitusperiä
- Oppilas osaa nimetä tiedonhaun keskeiset vaiheet ja tietää, mistä ja miten tietoa voidaan hakea.
- Oppilas osaa arvioida tietojen käytettävyyttä ja lähteiden luotettavuutta
- Oppilas osaa tulkita fiktiivisiä tekstejä, käyttää keskeisiä käsitteitä puhuessaan teksteistä ja osaa liittää tekstit johonkin kontekstiin
- Oppilas löytää itsenäisesti itselleen ja tilanteeseen sopivaa luettavaa, kuunneltavaa ja katseltavaa
- Oppilas lukee useita kirjoja ja osaa jakaa lukukokemuksiaan
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti