Tavoitteet:
- Oppilas rohkaistuu ilmaisemaan ajatuksiaan kirjoittamalla ja tuottamalla monimuotoisia tekstejä.
- Oppilas harjaantuu tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.
Sisällöt:
- Vahvistetaan kirjoitustaitoa tuottamalla erilaisia fiktiivisiä ja eifiktiivisiä tekstejä.
Arvioinnin kohteet: Ajatusten ilmaiseminen
Tavoitteet:
- Oppilas tuottaa kertovia, kuvaavia, kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä.
- Oppilas harjoittelee valitsemaan kuhunkin tekstilajiin ja tilanteeseen sopivia ilmaisutapoja.
- Opiskellaan ohjaaville, pohtiville ja kantaa ottaville teksteille tyypillisiä piirteitä ja hyödynnetään tätä tietoa tuotettaessa omia tekstejä.
Sisällöt:
- Rohkaistaan oppilasta myös tuottamaan itselleen uudenlaisia tekstejä, kuten esim. arvostelu, vertaileva teksti, mainos, essee eli pohtiva teksti, verkkokommentti, yleisönosastokirjoitus tai vastine.
- Perehdytään erityyppisten tekstien tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
- Syvennetään tietoja kirjoitetun yleiskielen piirteistä: kappaleiden, virkkeiden ja lauseiden rakenteet (erilaiset kappalerakenteet, lauseenjäsenet, lauseke).
Arvioinnin kohteet: Tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito, tekstilajien hallinta
Tavoitteet:
- Oppilas käyttää tekstin tuottamisen prosesseja ja tuottaa tekstiä myös yhdessä muiden kanssa.
- Oppilasta harjaantuu antamaan ja ottamaan vastaan palautetta sekä arvioimaan itseään tekstin tuottajana.
Sisällöt:
- Harjaannutaan tunnistamaan omia tyypillisiä piirteitään tekstien tuottajana.
Arvioinnin kohteet: Tekstien tuottaminen, prosessin hallinta, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, oman tekstin arviointi
Tavoitteet:
Tavoitteet:
- Oppilas kirjoittaa sujuvasti käsin ja vahvistaa tieto- ja viestintäteknologian käyttötaitoaan tekstien tuottamisessa.
- Oppilas syventää ymmärrystään kirjoittamisesta viestintänä. Oppilas vahvistaa yleiskielen hallintaa.
Sisällöt:
- Syvennetään tietoja tekstien tuottamisen vaiheista ja harjoitellaan kirjoittamista itsenäisesti, parin ja ryhmän kanssa.
- Vahvistetaan opiskelussa tarvittavaa muistiinpanotekniikkaa sekä lähteiden käyttötaitoja.
- Vahvistetaan myös teknistä taitoa kirjoittaa käsin sekä tietotekniikkaa hyödyntäen.
- Tarkastellaan erilaisia suhtautumisen ilmaisutapoja sekä harjoitellaan niiden käyttöä teksteissä.
- Kerrataan keskeisiä kielenhuollon asioita (esim. virke ja välimerkit, lukusanojen kirjoittaminen).
Arvioinnin kohteet: Kirjoitetun kielen konventioiden hallinta ja kirjoitustaito
Tavoitteet:
- Oppilas vahvistaa tiedon hallinnan ja käyttämisen taitoja.
- Oppilas monipuolistaa lähteiden käyttöä ja harjoittelee viittaustapoja omassa tekstissä.
- Oppilas harjoittelee toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen.
Arvioinnin kohteet: Tiedon esittäminen, tiedon hallinta ja eettinen viestintä
Arvosanan kahdeksan (8) osaaminen
Arvosanan kahdeksan (8) osaaminen
- Oppilas ilmaisee ajatuksiaa monimuotoisin tekstein
- Oppilas osaa arvioida omien tekstiensä vahvuuksia ja kehittämiskohteita.
- Oppilas hallitsee kielenhuollon keskeiset asiat
- Oppilas on kirjoittanut ohjatusti kertovia, kuvaavia, kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä myös monimedioisissa ympäristöissä
- Oppilas osaa käyttää kuhunkin tekstilajiin ja tilanteeseen sopivia ilmaisutapoja
- Oppilas osaa tuottaa tekstiä prosessikirjoittamisen menetelmin
- Oppilas tekee tekstejä myös yhdessä muiden kanssa
- Oppilas osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta teksteistä sekä arvioida itseään tekstin tuottajana
- Oppilas tunnistaa erilaisten kirjoitetun kirjaielen perusrakenteita sekä kirjoitetun yleiskielen piirteitä
- Oppilas osaa soveltaa oppimiaan asioita muokatessaan tekstejä
- Oppilas kirjoittaa sujuvasti käsin ja edistyy tieto- ja viestintäteknisissä taidoissa
- Oppilas osaa käyttää teksteissään tiedonlähteistä hankittua tietoa ja referoida lukemaansa
- Oppilas on harjoitellut tiedon luotettavuuden arvioimista sekä lähteiden merkitsemistä omaan tekstiin
- Oppilas noudattaa tekijänoikeuksia
Arvosanan kuusi (6) osaaminen
- Oppilas ilmaisee ohjatusti omia ajatuksiaan monimuotoisin tekstein
- Oppilas osaa havainnoida joitakin tekstiesä kehittämiskohteita
- Oppilas hallitsee kielenhuollon perusasioita
- Oppilas on harjoitellut erilaisia, monimuotoisia tekstilajeja, mutta tuottaa useimmiten itselleen tuttuja tekstilajeja
- Oppilas tarvitsee kirjoitusprosessissa paljon ohjausta
- Oppilas pystyy tuottamaa tekstiä prosessikirjoittamisen menetelmin, mutta tarvitsee siinä paljon tukea
- Oppilas tekee havaintoja teksteistä sekä harjoittelee rakentavan palautteen antamista
- Oppilas tunnistaa joitakin kirjoitettujen tekstien tyypillisiä piirteitä
- Oppilas on harjoitellut puhekielen ja yleiskielen eroja
- Oppilas on harjoitellut ohjatusti kirjoittamista vaiheittain
- Oppilas tietää erilaisia tiedonhankintatapoja ja on harjoitellut arvioimaan tiedon luotettavuutta
- Oppilas tietää, että tekijänoikeuksia pitää noudattaa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti