Tavoitteet:
Arvioinnin kohteet: Kielitietosuuden kehittyminen
Tavoitteet:
- Oppilas kehittää kielitietoisuuttaan ja tutustuu kielen ilmiöihin.
- Oppilas harjoittelee tunnistamaan kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä.
Sisällöt:
- Havainnoidaan tekstejä ja niiden rakentamia merkityksiä ja käytetään käsitteitä, joiden avulla kieltä voidaan tarkastella (esim. modukset, lauseenjäsenet).
- Tehdään tekstejä eritellen havaintoja kielen rakenteista, eri rekistereille ja tyyleille tyypillisistä piirteistä ja kielellisten valintojen vaikutuksesta tekstin tyyliin ja sävyyn.
Arvioinnin kohteet: Kielitietosuuden kehittyminen
Tavoitteet:
- Oppilas tutustuu kulttuurin eri muotoihin sekä pohtii kirjallisuuden ja kulttuurin merkitystä omassa elämässään.
- Oppilas tuntee kirjallisuuden päälajit ja joitakin alalajeja sekä on lukenut sovitut kirjat.
Sisällöt:
Arvioinnin kohteet: Kirjallisuuden tuntemuksen, kulttuuritietoisuuden ja lukuharrastuksen kehittyminen
- Luetaan monipuolisesti nuortenkirjoja, novelleja, runoja ja nykykirjallisuutta sekä tutustuu myös tietokirjallisuuteen.
- Harjoitellaan lukukokemusten jakamista vuorovaikutteisesti (esim. kirjavinkkaus, prosessidraaman menetelmät, lukupiirityöskentely, kirjablogit tai kirjatrailerit).
- Oppilasta kannustetaan aktiiviseen ja monipuoliseen kirjaston käyttöön.
- Syvennetään kokemuksia kulttuurin eri ilmenemismuodoista, kuten teatterista, puhekulttuurista, nuorisokulttuurin ja mediakulttuurin eri muodoista.
- Tarjotaan erilaisia mahdollisuuksia tuottaa kulttuuria itse.
- Mahdollisuuksien mukaan toteutetaan omia esityksiä tai muita projekteja yhteistyössä esimerkiksi muiden kulttuuriaineiden kanssa.
Arvioinnin kohteet: Kirjallisuuden tuntemuksen, kulttuuritietoisuuden ja lukuharrastuksen kehittyminen
Arvosanan kahdeksan (8) osaaminen
- Oppilas tunnistaa moduksia ja lauseenjäseniä ja ymmärtää niiden merkitystehtävän
- Oppilas osaa soveltaa oppimaansa kielitietoa omaan tapaansa käyttää kieltä
- Oppilas tuntee kulttuurin monimuotoisuutta sekä osaa kuvata omia kulttuurikokemuksiaan
- Oppilas tuntee kirjallisuudenpäälajit ja genret
- Oppilas on lukenut sovitut kirjat
Arvosanan kuusi (6) osaaminen
- Oppilas tietää, millainen kielenkäyttö sopii eri tilanteisiin
- Oppilas osaa joitakin perusasioita moduksista sekä laueenjäsennyksestä
- Oppilas tietää erilaisia kulttuurin uotoja ja on miettinyt, mitkä niistä kiinnostavat
- Oppilas tietää kirjallisuuden päälaleja ja genrejä
- Oppilas pyrkii lukemaan soviut kaunokirjallisuuden tekstit
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti