tiistai 4. joulukuuta 2018

8. lk vuorovaikutustilanteissa toimiminen S1


Tavoitteet:
  • Oppilas oppii toimimaan aktiivisesti ja tavoitteellisesti erilaisissa viestintäympäristöissä ja - tilanteissa. 
  • Oppilas oppii tarkkailemaan oman viestintänsä vaikutuksia muihin.  
Sisällöt
  • Vahvistetaan taitoja toimia erilaisissa, myös koulun ulkopuolisissa vuorovaikutustilanteissa.
  • Harjoitellaan kuuntelemisen, puhumisen ja vaikuttamisen taitoja ideointi-, väittely-, neuvottelu- ja ongelmanratkaisutilanteissa. 


Arvioinnin kohteet: Erilaiset viestintätilanteet, oman viestinnän vaikutusten tarkkailu 

Tavoitteet:
  • Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä selkeästi. 
  • Oppilas kehittää perustelutaitojaan. 
  • Oppilas harjoittelee ottamaan toiset huomioon vuorovaikutustilanteissa.  
Sisällöt
    • Syvennetään taitoa havainnoida viestintätilanteille tyypillisiä kielen keinoja ja omaksutaan niitä osaksi omaa kielenkäyttöä (esim. mielipidekeskustelu, mielipiteen perusteleminen, vaikuttava puhe, verkkokeskusteluun osallistuminen). 
    • Tarkastellaan ja tuotetaan suullisia, kirjallisia ja digitaalisia tekstejä erilaisissa, motivoivissa ja myös eettistä pohdintaa herättävissä viestintätilanteissa. 

    Arvioinnin kohteet: Mielipiteen ilmaisu, perustelutaidot, toisten huomioiminen 

    Tavoitteet:
    • Oppilas rohkenee ilmaista itse- ään erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa. 
    • Oppilas harjoittelee valmisteltujen ja spontaanin puheenvuorojen pitämistä.


      Sisällöt:
      • Harjoitellaan omien vuorovaikutustaitojen ja viestintätapojen arviointia pyrkimyksenään havaita niiden kehittämiskohteita. 
      • Tutustutaan mahdollisuuksien mukaan elokuvaan ja teatteriin taidemuotona ja teatteriilmaisun keinoihin draaman toimintamuotojen avulla. 

      Arvioinnin kohteet: Puheenvuoron pitäminen, oma viestintärohkeus 

      Arvosanan kahdeksan (8) osaaminen 

      • Oppilas toimii aktiivisesti ja itsenäisesti eri viestintätilanteissa sekä havaitsee viestintänsä vaikutukset 
      • Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä. 
      • Hän kehittää perustelutaitojaan sekä huomioi muita vuorovaikutusilanteissa 
      • Oppilas kehittyy valmisteltuje ja spontaanien puheenvuorojen pitämisessä 

      Arvosanan kuusi (6) osaaminen 


      • Oppilas toimii viestintätilanteissa, mutta ei osaa vielä havainnoida vaikutusta. 
      • Oppilas ilmaisee ja perustelee mielipiteensä, mutta ei osaa analysoida tai kehittää toimintaansa 
      • Oppilas pitää ohjatusti valmistellun ja spontaanin puheenvuoron 

      Ei kommentteja:

      Lähetä kommentti