Tavoitteet:
- Oppilas oppii toimimaan aktiivisesti ja tavoitteellisesti erilaisissa viestintäympäristöissä ja - tilanteissa.
- Oppilas oppii tarkkailemaan oman viestintänsä vaikutuksia muihin.
Sisällöt
- Vahvistetaan taitoja toimia erilaisissa, myös koulun ulkopuolisissa vuorovaikutustilanteissa.
- Harjoitellaan kuuntelemisen, puhumisen ja vaikuttamisen taitoja ideointi-, väittely-, neuvottelu- ja ongelmanratkaisutilanteissa.
Arvioinnin kohteet: Erilaiset viestintätilanteet, oman viestinnän vaikutusten tarkkailu
Tavoitteet:
Tavoitteet:
- Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä selkeästi.
- Oppilas kehittää perustelutaitojaan.
- Oppilas harjoittelee ottamaan toiset huomioon vuorovaikutustilanteissa.
Sisällöt
- Syvennetään taitoa havainnoida viestintätilanteille tyypillisiä kielen keinoja ja omaksutaan niitä osaksi omaa kielenkäyttöä (esim. mielipidekeskustelu, mielipiteen perusteleminen, vaikuttava puhe, verkkokeskusteluun osallistuminen).
- Tarkastellaan ja tuotetaan suullisia, kirjallisia ja digitaalisia tekstejä erilaisissa, motivoivissa ja myös eettistä pohdintaa herättävissä viestintätilanteissa.
Arvioinnin kohteet: Mielipiteen ilmaisu, perustelutaidot, toisten huomioiminen
Tavoitteet:
- Oppilas rohkenee ilmaista itse- ään erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa.
- Oppilas harjoittelee valmisteltujen ja spontaanin puheenvuorojen pitämistä.
Sisällöt:
- Harjoitellaan omien vuorovaikutustaitojen ja viestintätapojen arviointia pyrkimyksenään havaita niiden kehittämiskohteita.
- Tutustutaan mahdollisuuksien mukaan elokuvaan ja teatteriin taidemuotona ja teatteriilmaisun keinoihin draaman toimintamuotojen avulla.
Arvioinnin kohteet: Puheenvuoron pitäminen, oma viestintärohkeus
Arvosanan kahdeksan (8) osaaminen
- Oppilas toimii aktiivisesti ja itsenäisesti eri viestintätilanteissa sekä havaitsee viestintänsä vaikutukset
- Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä.
- Hän kehittää perustelutaitojaan sekä huomioi muita vuorovaikutusilanteissa
- Oppilas kehittyy valmisteltuje ja spontaanien puheenvuorojen pitämisessä
Arvosanan kuusi (6) osaaminen
- Oppilas toimii viestintätilanteissa, mutta ei osaa vielä havainnoida vaikutusta.
- Oppilas ilmaisee ja perustelee mielipiteensä, mutta ei osaa analysoida tai kehittää toimintaansa
- Oppilas pitää ohjatusti valmistellun ja spontaanin puheenvuoron
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti