Toteutus: paljon suullisia harjoituksia pienryhmissä ja / tai opettajan avustuksella
TAITOTASO B1-B2
Oppitunnilla:
- vahvistetaan taitoa toimia erilaisissa, myös koulun
ulkopuolisissa, vuorovaikutustilanteissa.
- kerrataan nettietikettiä sekä turvallista toimimista
sosiaalisessa mediassa.
- harjoitellaan argumentointia, neuvottelua ja
havainnollistamista.
- vahvistetaan taitoja työskennellä keskustellen erilaisten
aiheiden ja tekstien parissa kuten
esim. oppikirjatekstien ja erilaisten mediatekstien.
- tutkitaan ja käytetään kieltä osana toimintaa sekä
havainnoidaan eri viestintätilanteille tyypillisiä
kielellisiä keinoja.
- harjoitellaan kokonaisilmaisua draaman keinoja käyttäen.
- mietitään vuorovaikutuksen kehittämiskohteita
- harjoitellaan kriittistä suhtautumista kuultuun
- harjoitellaan kuullun käyttöä oman ilmaisun mallina
Oppitunnilla opitaan
- tuttavallisuuden ja muodollisuuden ilmaisemista,
- modaalisuutta sekä
- vahvistamista ja pehmentämistä mielipiteen ilmaisussa,
- tiivistämisen keinoja ja
- toisen puheeseen viittaamista.
Oppitunnilla:
- vahvistetaan taitoa toimia erilaisissa, myös koulun ulkopuolisissa, vuorovaikutustilanteissa esim.
erilaisten draamaharjoitusten ja ryhmätöiden avulla
- kerrataan nettietikettiä sekä turvallista toimimista sosiaalisessa mediassa.
- harjoitellaan neuvottelua ja havainnollistamista erilaisten apumateriaalien avulla
- vahvistetaan taitoja työskennellä keskustellen erilaisten aiheiden ja tekstien parissa kuten
esim. oppikirjatekstien ja erilaisten mediatekstien.
- tutkitaan ja käytetään kieltä osana toimintaa sekä havainnoidaan eri viestintätilanteille tyypillisiä
kielellisiä keinoja, kuten verbin aikamuodot, modukset ja sanasto.
- harjoitellaan kokonaisilmaisua draaman keinoja käyttäen.
- mietitään oman vuorovaikutuksen kehittämiskohteita
- harjoitellaan kriittistä suhtautumista kuultuun
- harjoitellaan kuullun käyttöä oman ilmaisun mallina
Oppitunnilla opitaan
- tuttavallisuuden ja muodollisuuden ilmaisemista (puhekielen ja yleiskielen erot)
- modaalisuutta (indikatiivi, konditionaali ja imperatiivi, tutustutaan myös potentiaaliin)
- vahvistamista ja pehmentämistä mielipiteen ilmaisussa erilaisten ohjattujen harjoitusten avulla
- tiivistämisen keinoja esim. kuvasarjojen avulla
- toisen puheeseen viittaamista
Oppitunnilla:
- vahvistetaan taitoa toimia erilaisissa, myös koulun ulkopuolisissa, vuorovaikutustilanteissa esim.
erilaisten ohjattujen suullisten harjoitusten ja ryhmätöiden avulla
- kerrataan nettietikettiä sekä turvallista toimimista sosiaalisessa mediassa.
- harjoitellaan havainnollistamista erilaisten apumateriaalien avulla
- vahvistetaan taitoja keskustella erilaisista arkipäiväisistä aiheista ja helpoista teksteistä ja kuvista
- tutkitaan ja käytetään kieltä osana toimintaa sekä havainnoidaan eri viestintätilanteille tyypillisiä
kielellisiä keinoja, kuten verbin aikamuodot, modukset ja sanasto.
- harjoitellaan kokonaisilmaisua draaman keinoja käyttäen.
- mietitään oman vuorovaikutuksen kehittämiskohteita
- harjoitellaan kriittistä suhtautumista kuultuun
- harjoitellaan kuullun käyttöä oman ilmaisun mallina
Oppitunnilla opitaan
- tuttavallisuuden ja muodollisuuden ilmaisemista (puhekielen ja yleiskielen erot)
- modaalisuutta (indikatiivi, konditionaali ja imperatiivi)
- vahvistamista ja pehmentämistä mielipiteen ilmaisussa erilaisten ohjattujen harjoitusten avulla
- tiivistämisen keinoja esim. kuvasarjojen avulla
- toisen puheeseen viittaamista esim. tarkentavien kysymysten avulla
ARVIOINTI
Hyvä / arvosanan 8 osaaminen
- Oppilas viestii aktiivisesti ja sujuvasti monenlaisissa vuorovaikutustilanteissa
- Oppilas kykenee ottamaan kulloisenkin viestintätilanteen huomioon.
- Oppilas tietää, kuinka netissä toimitaan turvallisesti
- Oppilas osaa pitää lyhyitä valmisteltuja puheenvuoroja ja esityksiä
- Oppilas pyrkii rakentavaan vuorovaikutukseen.
- Oppilas havainnoi omaa viestintäänsä
- Oppilas ilmaisee itseään luontevasti erilaisia ilmaisun keinoja käyttäen.
- Oppilas kykenee vahvistamaan ja pehmentämään ilmaisuaan.
- Oppilas kykenee jonkin verran muuttamaan viestintäänsä tilanteen muodollisuuden mukaan.
- Oppilas ymmärtää opetuspuhetta ja median puhuttuja tekstejä suurimmaksi osaksi.
- Oppilas tunnistaa eri viestintätilanteille tyypillisiä viestintäkeinoja esim. vaikuttamisen keinoja
- Oppilas osaa yleensä erottaa muodollisen ja vapaamuotoisen viestintätilanteen toisistaan
Kohtalainen / arvosanan 6 osaaminen
- oppilas viestii yleensä ymmärrettävästi, mutta viestintätilanteen huomioonottaminen on vielä vaikeaa
- Oppilas ei aina pysty reagoimaan tarkoituksenmukaisesti toisten viestintään
- Oppilas tunnistaa joitakin muodollisen ja vapaamuotoisen tilanteen eroja
- Oppilas pystyy esiintymään, mutta viestintä on haparoivaa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti