Oppitunneilla:
- tuotetaan erityisesti pohtivia, kantaaottavia ja ohjaavia
tekstejä.
- laajennetaan tuotettavien tekstien valikoimaa esim.
esseevastauksiin, lehtiteksteihin ja virallisiin
viesteihin.
- laaditaan tekstejä yhdessä muiden kanssa
- vakiinnutetaan
kirjoittamisprosessin eri vaiheiden hallintaa sekä tietolähteiden harkittua
käyttöä.
- harjoitellaan eri tyylilajeja ja rekistereitä.
- vahvistetaan yleiskielen hallintaa
- kiinnitetään erityishuomiota tekstin selkeyteen, esimerkiksi viittaussuhteiden johdonmukaisuuteen
- kehitetään kirjoitusprosessin hallintaa ja
- valitsemaan tekstiin sopivat ilmaisutavat
- opitaan muokkaamaan omaa tekstiä palautteen pohjalta.
Oppitunneilla:
- tuotetaan erityisesti pohtivia, kantaaottavia ja ohjaavia
tekstejä.
- harjoitellaan kirjoittamaan esim.
esseevastauksia, lehtitekstejä ja virallisia viestejä
- laaditaan tekstejä yhdessä muiden kanssa
- harjoitellaan kirjoittamisprosessin eri vaiheiden hallintaa sekä tietolähteiden harkittua
käyttöä.
- harjoitellaan eri tyylilajeja ja rekistereitä.
- harjoitellaa valitsemaan tekstiin sopivat ilmaisutavat.
- ahvistetaan yleiskielen hallintaa
- kiinnitetään
erityishuomiota tekstin selkeyteen, esimerkiksi viittaussuhteiden
johdonmukaisuuteen.
- kehitetään kirjoitusprosessin hallintaa
- muokataan omaa tekstiä palautteen pohjalta.
Oppitunneilla:
- tuotetaan erilaisia tekstejä.
- harjoitellaan koevastauksien, pienien lehtitekstien ja
virallisien viestien esim. sähköpostin
kirjoittamista.
- laaditaan tekstejä yhdessä muiden kanssa.
- harjoitellaan eri rekistereitä.
- harjoitellaan valitsemaan tekstiin sopivat ilmaisutavat.
- vahvistetaan yleiskielen hallintaa
- kiinnitetään
erityishuomiota tekstin selkeyteen ja oikeakielisyyteen.
- kehitetään kirjoitusprosessin hallintaa
- harjoitellaan muokkaamaan
omaa tekstiä palautteen pohjalta.
Hyvä / arvosanan 8 osaaminen
- Oppilas osaa suunnitella ja tuottaa johdonmukaisia tekstejä ja muokata niitä
- Oppilas osaa hyödyntää eri tekstilajien tekstejä omien tuotostensa malleina
- Oppilas pystyy tuottamaan kuvaavia, ohjaavia, kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä itsenäisesti ja ryhmässä
- Oppilas kirjoittaa sujuvasti ja osaa hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa tekstien tuottamisessa
- Oppilas hallitsee kirjoitetun kielen keskeisimmät normit
- Oppilas osaa tuottaa helposti luettavaa, melko virheetöntä tekstiä
Kohtalainen / arvosanan 6 osaaminen
- Oppilas osaa tiottaa yksinkertaisia tekstejä yksin ja ryhmässä. Hän pystyy jossain määrin hyödyntämään eri tekstilajien tekstejä omien tuotostensa malleina.
- Oppilas osaa otsikoida tekstinsä ja ohjatusti jakaa sen kappaleisiin
- Oppilas tuottaa pääosin ymmärrettävää tekstiä
- Oppilas osoittaa tuntevansa suomen kielen keskeisimpiä normeja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti