TAITOTASO B1-B2
Oppitunneilla harjoitellaan
- omien mielipiteiden esittämistä perustelemista,
- erilaisten todellisten tai kuvitteellisten tapahtumien selostamista,
- toisen puheen tai tekstin referointia
- puhe-esityksen pitämistä myös
muodollisissa tilanteissa.
- kokonaisilmaisun keinoja
- taitoja työskennellä keskustellen erilaisten aiheiden ja tekstien parissa
Oppitunneilla opitaan:
- havainnollistamista,
- perustelemista,
- tiivistämisen keinoja,
- toisen puheeseen viittaamista sekä
- sosiaalisessa mediassa toimimista omaa ja muiden yksityisyyttä kunnioittaen.
Oppitunneilla
- tutkitaan ja käytetään kieltä osana toimintaa
- havainnoidaan viestinnästä syntyviä vaikutelmia
- opitaan tuttavallisuuden ja muodollisuuden ilmaisemista esim. puhekielen ja kirjakielen
muotojen vertaileminen.
- kehitetään opetuspuheen ja median puhuttujen tekstien ymmärtämistaitoja
Oppitunneilla harjoitellaan
- omien mielipiteiden esittämistä perustelemista esim. kuvien ja erilaisen apumateriaalin avulla.
- erilaisten tapahtumien selostamista ja tiivistämisen keinoja esim. kuvasarjojen avulla.
- toisen puheen tai tekstin referointia ja toisen puheeseen viittaamista annetun mallin mukaan
- pienten valmisteltujen puhe-esityksen pitämistä luokan edessä tukimateriaalin avulla.
- havainnollistamista esim. kuvien, kaavioiden tai videoiden avulla
- sosiaalisessa mediassa toimimista omaa ja muiden yksityisyyttä kunnioittaen.
Oppitunneilla
- tutkitaan ja käytetään kieltä osana toimintaa
- keskustellaan erilaisista aiheista ja lyhyistä teksteistä
- havainnoidaan viestinnästä syntyviä vaikutelmia
- opitaan tuttavallisuuden ja muodollisuuden ilmaisemista esim. puhekielen ja kirjakielen
muotojen vertaileminen.
- kehitetään opetuspuheen ja median puhuttujen tekstien ymmärtämistaitoja
Oppitunneilla harjoitellaan
- erilaisten tapahtumien selostamista esim. kuvasarjojen avulla tutuista arkipäiväisistä aiheista
- pienten valmisteltujen puhe-esityksen pitämistä luokan edessä tukimateriaalin avulla.
- havainnollistamista esim. kuvien, kaavioiden tai videoiden avulla
- sosiaalisessa mediassa toimimista omaa ja muiden yksityisyyttä kunnioittaen.
Oppitunneilla
- tutkitaan ja käytetään kieltä osana toimintaa esim. nimetään asioita ja tapahtumia
- keskustellaan erilaisista aiheista ja lyhyistä teksteistä
- havainnoidaan viestinnästä syntyviä vaikutelmia esim. kohteliaisuus ja epäkohteliaisuus, käskyt
jne.
- opitaan tuttavallisuuden ja muodollisuuden ilmaisemista esim. puhekielen ja kirjakielen
muotojen vertaileminen.
- kehitetään opetuspuheen ymmärtämistaitoja
ARVIOINTI
Hyvä / arvosanan 8 osaaminen
- Oppilas viestii aktiivisesti ja melko sujuvasti useimmissa vuorovaikutustilanteissa
- Oppilas osaa perustella ja havainnollistaa sanomaansa
- Oppilas ilmaisee itseään erilaisia ilmaisun keinoja käyttäen
- Oppilas uskaltaa esiintyä ja osaa viestiä selkeästi
- Osaa käyttää sosiaalista mediaa turvallisesti
- Oppilas pystyy havaitsemaan oman viestintänsä vaikutuksen muihin
- Oppilas ymmärtää opetuspuhetta ja median puhuttuja tekstejä, kun aihepiiri on yleinen tai ainakin jossain määrin tuttu.
- Oppilas tunnistaa tuttavallisuuden ja muodollisuuden eron
Kohtalainen / arvosanan 6 osaaminen
- Oppilas osallistuu vuorovaikutustilanteisiin ja viestii ainakin tutuissa tilanteissa ymmärrettävästi
- Oppilas osaa hiukan perustella ja havainnollistaa sanomaansa
- Oppilaan viestintä on vielä melko yksipuolista tai epäjohdonmukaista
- Tietää, kuinka sosiaalista mediaa käytetään turvallisesti
- Viestintätilanteen ja muiden viestijöiden huomioon ottaminen on vaikeaa
- Oppilas ymmärtää opetuspuhetta ja median puhuttuja tekstejä kohtalaisesti , kun aihepiiri on yleinen tai tuttu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti