TAITOTASO B1-B2
Oppitunnilla
- Luetaan opiskelun, yhteiskunnan ja kulttuurin kannalta
merkityksellisiä kaunokirjallisuuden,
tietokirjallisuuden ja median tekstejä.
- Vakiinnutetaan toimivien lukustrategioiden käyttöä ja
seurataan lukutaidon kehittymistä.
- Kiinnitetään huomiota tekstien sanavalintoihin, synonyymien
käyttöön, sanojen
merkitysvivahteisiin ja sanontoihin.
- Tarkastellaan lauserakenteita, avataan kielikuvia ja
selitetään vaikeita sanoja sekä rikastutetaan
käsitevarantoa erilaisten tekstilajien parissa.
- Tutustutaan tekstien moninaiseen maailmaan,
- Tutkitaan tekstejä lukijan kriittisten kysymysten avulla:
- Mistä teksti on peräisin?
- Kuka sen on tehnyt?
- Mistä tai kenen näkökulmasta asiaa käsitellään?
- Ketkä pääsevät tekstissä ääneen?
- kehitetään kuvalukutaitoa esimerkiksi media-, mainos- ja taidekuvia tulkitsemalla.
- pohditaan kuvien ja muiden tekstien käyttöä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa
- mietitään, mitä seurauksia tekstintekijän kielellisillä tai visuaalisilla valinnoilla voi olla.
- harjoitellaan omien ja muiden tekstien analysointia, palautteen antoa ja vastaanottamista.
Oppitunnilla opitaan:
- tunnistamaan eri tekstilajeja (esim. oppikirjateksti, kirje, selostus, kuvaus, määrite, tarina,
mainos, uutinen jne) ja
- ymmärtämään tekstien tilannesidonnaisuutta.
TAITOTASO A2
Oppitunnilla:
- luetaan opiskelun, kulttuurin ja oppilaan kielitaitotason kannalta merkityksellisiä
kaunokirjallisuuden, tietokirjallisuuden ja median tekstejä.
- harjoitellaan ja vakiinnutetaan toimivien lukustrategioiden käyttöä
- seurataan lukutaidon kehittymistä.
- luetaan opiskelun, kulttuurin ja oppilaan kielitaitotason kannalta merkityksellisiä
kaunokirjallisuuden, tietokirjallisuuden ja median tekstejä.
- harjoitellaan ja vakiinnutetaan toimivien lukustrategioiden käyttöä
- seurataan lukutaidon kehittymistä.
- kiinnitetään huomiota tekstien sanavalintoihin,
synonyymien käyttöön ja sanontoihin.
- tarkastellaan yleisempiä lauserakenteita, avataan kielikuvia ja selitetään vaikeita sanoja sekä
rikastutetaan käsitevarantoa erilaisten tekstilajien parissa.
- tarkastellaan yleisempiä lauserakenteita, avataan kielikuvia ja selitetään vaikeita sanoja sekä
rikastutetaan käsitevarantoa erilaisten tekstilajien parissa.
- tutustutaan tekstien moninaiseen maailmaan,
- opitaan
tunnistamaan eri tekstilajeja (esim. oppikirjateksti, kirje, selostus, kuvaus,
määrite, tarina,
mainos, uutinen jne).
- tutkitaan tekstejä lukijan kriittisten kysymysten avulla:
- Mistä teksti on peräisin?
- Kuka sen on tehnyt?
- Mistä teksti kertoo?
- Miksi se on kirjoitettu?
- Ketkä pääsevät tekstissä ääneen?
- kehitetään kuvalukutaitoa esimerkiksi media-, mainos- ja
taidekuvia tulkitsemalla ja niistä
keskustelemalla.
keskustelemalla.
- pohditaan kuvien ja muiden tekstien käyttöä esimerkiksi
sosiaalisessa mediassa
- mietitään, mitä seurauksia tekstintekijän kielellisillä tai visuaalisilla valinnoilla voi olla.
- mietitään, mitä seurauksia tekstintekijän kielellisillä tai visuaalisilla valinnoilla voi olla.
- harjoitellaan omien ja muiden tekstien lukemista ja
kommentointia,
- harjoitellaan palautteen antoa ja vastaanottamista.
- harjoitellaan palautteen antoa ja vastaanottamista.
TAITOTASO A1
Oppitunnilla:
- luetaan opiskelun ja oppilaan kielitaitotason kannalta merkityksellisiä kaunokirjallisuuden,
tietokirjallisuuden ja median tekstejä.
- harjoitellaan toimivien lukustrategioiden käyttöä
- seurataan lukutaidon kehittymistä.
- seurataan lukutaidon kehittymistä.
- Tarkastellaan yksinkertaisia peruslauserakenteita,
- avataan yleisimpiä kielikuvia
- selitetään vaikeita sanoja sekä rikastutetaan käsitevarantoa erilaisten tekstilajien parissa.
- avataan yleisimpiä kielikuvia
- selitetään vaikeita sanoja sekä rikastutetaan käsitevarantoa erilaisten tekstilajien parissa.
- Tutustutaan tekstien maailmaan ja
- opitaan tunnistamaan eri tekstilajeja (oppikirjateksti, kirje, tarina, mainos, uutinen jne.)
- opitaan tunnistamaan eri tekstilajeja (oppikirjateksti, kirje, tarina, mainos, uutinen jne.)
- Tutkitaan tekstejä kysymysten avulla:
- Mistä teksti on peräisin?
- Kuka sen on tehnyt?
- Mistä teksti kertoo?
- Miksi se on kirjoitettu?
- kehitetään kuvalukutaitoa esimerkiksi media-, mainos- ja
taidekuvista keskustelemalla.
- pohditaan kuvien ja tekstien käyttöä esimerkiksi
sosiaalisessa mediassa.
- harjoitellaan omien tekstien lukemista ja korjaamista ja
palautteen vastaanottamista.
ARVIOINTI
Hyvä / arvosanan 8 osaaminen
- Oppilas pystyy hyvin selittämään yleisiä sanoja, ja hänen sanarastonsa riittää esimerkiksi useimpien uutistekstien ja oppikirjatekstien ymmärtämiseen.
- Oppilaalla on käytössään toimivia lukustrategioita.
- Oppilas tunnistaa joitakin tekstilajeja ja niille tyypillisiä ilmaisutapoja
- Oppilas hyödyntää tekstien erittelyssä tietojaan tekstilajeista
- Oppilas kykenee tekemään päätelmiä ja kysymyksiä
Kohtalainen / arvosanan 6 osaaminen
- Oppilas pystyy kohtalaisesti selittämään yleisiä sanoja
- Oppikirjatekstien ja useimpien lehtitekstien ymmärtäminen on vielä vaikeaa
- Oppilas tunnistaa joitakin tekstilajeja
- Oppilas osaa satunnaisesti hyödyntää tietojaa tekstilajeita tekstien erittelyssä
- Oppilas osaa tehdä tekstistä joitakin kysymyksiä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti