TAITOTASO B1-B2
Oppitunneilla:
- syvennetään opiskelun, yhteiskunnan, kulttuurin ja oman elämän kannalta merkityksellisten
tekstien tulkintataitoja.
- käytetään esim. draamaa apuna oman tulkinnan esiin
tuomisessa.
- kehitetään edelleen lukustrategioiden käyttöä.
- Seurataan
lukutaidon kehittymistä.
- laajennetaan sana- ja käsitevarantoa.
- vahvistetaan eri tekstilajien tunnistamisen ja tekstien
kriittisen tulkinnan taitoja,
esimerkiksi tekstin taustalla olevan arvomaailman
tunnistamista.
Lukijan kriittiset kysymykset:
- Mitä näkökulmia tai ääniä tekstissä ei ole?
- Pyrkiikö tekijä vaikuttamaan johonkin asiaan tai joihinkin henkilöihin?
- kiinnitetään huomiota eri tekstilajeille tyypillisiin
ilmaisutapoihin
- opitaan kuvailemaan kertovan, kuvailevan, ohjaavan, kantaa
ottavan ja pohtivan tekstin
tekstilajipiirteitä.
- pohditaan kuvien ja muiden tekstien käyttöä
Oppitunneilla
- harjoitellaan opiskelun, yhteiskunnan, kulttuurin ja oman elämän kannalta merkityksellisten tekstien
tulkintataitoja.
- käytetään esim. draamaa apuna oman tulkinnan esiin
tuomisessa.
- kehitetään edelleen lukustrategioiden käyttöä.
- seurataan
lukutaidon kehittymistä.
- laajennetaan sana- ja käsitevarantoa.
- vahvistetaan eri tekstilajien tunnistamisen ja tekstien
kriittisen tulkinnan taitoja, esimerkiksi tekstin
taustalla olevan arvomaailman
tunnistamista.
Lukijan kriittiset kysymykset:
Mitä näkökulmia tai ääniä
tekstissä ei ole?
Pyrkiikö tekijä vaikuttamaan johonkin asiaan tai joihinkin
henkilöihin?
- kiinnitetään huomiota eri tekstilajeille tyypillisiin
ilmaisutapoihin
- opitaan kuvailemaan kertovan, kuvailevan, ohjaavan, kantaa
ottavan ja pohtivan tekstin
tekstilajipiirteitä.
- pohditaan kuvien ja muiden tekstien käyttöä
TAITOTASO A1
- harjoitellaan opiskelun ja oman elämän kannalta
merkityksellisten tekstien tulkintataitoja.
- käytetään esim. ohjattuja draamaharjoituksia apuna oman tulkinnan esiin
tuomisessa
- kehitetään erilaisia lukutapoja (ennakoiva lukeminen, silmäilevä lukeminen, ymmärtävä lukeminen)
- seurataan jatkuvasti lukutaidon kehittymistä.
- laajennetaan sana- ja käsitevarantoa.
- harjoitellaan eri tekstilajien tunnistamista
(oppikirjateksti, tarina, uutinen, mainos, mielipidekirjoitus jne.)
Lukijan kysymykset:
- mitä tapahtuu,
- missä tapahtuu,
- milloin tapahtuu jne.
- Harjoitellaan kertovan, kuvailevan, ohjaavan
tekstin tuottamista.
- tarkastellaan ja harjoitellaan pohtivan tekstin tekstilajipiirteitä
- pohditaan kuvien ja muiden tekstien käyttöä
ARVIOINTI
Arvosanan kahdeksan / hyvä osaaminen
- Oppilas pystyy selittämään useimmat yleiset sanat ja hänen passiivinen sanavarastonsa on melko laaja
- Oppilas ymmärtää median ja eri oppiaineiden tekstejä kohtuullisen helposti, kun aihe ei ole tuntematon
- Oppilaalla on käytössään toimivia lukustrategioita
- Oppilas tunnistaa erilaisia tekstilajeja ja niille tyypillisiä ilmaisutapoja
- Oppilas tekee tulkintoja teksteistä
- Oppilas osaa itsenäisesti tehdä teksteistä päätelmiä, arvioita ja kysymyksiä
Arvosanan kuusi / kohtalainen osaaminen
- Oppilas pystyy selittämään yleisiä sanoja, mutta sanavarasto on suppea
- Oppilaan on vaikeaa ymmärtää median ja oppiaineiden tekstejä ilman tukea
- Oppilas tunnistaa joitakin tekstilajeja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti