Oppitunneilla:
- tuotetaan suullisia ja kirjallisia tekstejä, joita oppilas omassa elämässään tarvitsee.
- tuotetaan suullisia ja kirjallisia tekstejä, joita oppilas omassa elämässään tarvitsee.
- harjoitellaan ainakin koevastauksen, tiivistelmän,
määritelmän ja kuvauksen tekoa.
- pohditaan viestintätyylien tilannesidonnaisuutta
- tuotetaan eri konteksteihin liittyviä lyhyitä suullisia tai kirjallisia viestejä.
- tuotetaan eri konteksteihin liittyviä lyhyitä suullisia tai kirjallisia viestejä.
- harjoitellaan tarinan kertomista
- kiinnitetään huomiota faktatekstien ja fiktiivisten tekstien eroihin.
- kiinnitetään huomiota faktatekstien ja fiktiivisten tekstien eroihin.
- perehdytään erityyppisten tekstien tavoitteisiin.
- opetellaan kriittisyyttä tietolähteiden käytössä.
- syvennytään kirjoittamisprosessin vaiheisiin
- pyritään monipuoliseen sanastoon omissa teksteissä.
- pyritään monipuoliseen sanastoon omissa teksteissä.
- harjoitellaan kappalejakoa ja otsikointia.
- laajennetaan aktiivista sanavarastoa kuvailuharjoitusten
avulla.
- varmistetaan välimerkkien käytön perustiedot
- vahvistetaan yhdyssanojen hallintaa.
- vahvistetaan yhdyssanojen hallintaa.
- laajennetaan tietoutta kirjoitetun kielen konventiosta
- harjoitellaan persoonan ja ajan johdonmukaista ilmaisemista.
Oppitunneilla:
Oppitunneilla:
- harjoitellaan tarinan kertomista.
- harjoitellaan persoonan ja ajan johdonmukaista ilmaisemista.
- Verbin persoonataivutus ja aikamuodot (verbityypeittäin)
TAITOTASO A2
- tuotetaan suullisia ja kirjallisia tekstejä, joita oppilas
omassa elämässään tarvitsee.
- harjoitellaan ainakin koevastauksen, tiivistelmän ja
kuvauksen tekoa.
- tuotetaan eri konteksteihin liittyviä lyhyitä suullisia tai
kirjallisia viestejä.
- harjoitellaan tarinan kertomista harjoitellaan
- kiinnitetään
huomiota joihinkin faktatekstien ja fiktiivisten tekstien eroihin.
- perehdytään erityyppisten tekstien tavoitteisiin (mainos, vaikuttaminen, tiedottaminen)
- opetellaan kriittisyyttä tietolähteiden käytössä.
- syvennytään kirjoittamisprosessin vaiheisiin
- pyritään
monipuoliseen sanastoon omissa teksteissä.
- harjoitellaan kappalejakoa ja otsikointia.
- laajennetaan aktiivista sanavarastoa kuvailuharjoitusten
avulla.
- varmistetaan välimerkkien käytön perustiedot ja vahvistetaan
yhdyssanojen hallintaa.
- laajennetaan tietoutta kirjoitetun kielen konventiosta
- harjoitellaan persoonan ja ajan johdonmukaista ilmaisemista.
- Verbin persoonataivutus ja aikamuodot verbityypeittäin huolellisesti.
TAITOTASO A1
- tuotetaan lyhyitä ja arkipäivän elämään liittyviä suullisia
ja kirjallisia tekstejä, joita oppilas omassa
elämässään tarvitsee.
elämässään tarvitsee.
- harjoitellaan ainakin koevastauksen ja kuvauksen tekoa.
- tuotetaan eri konteksteihin liittyviä lyhyitä suullisia tai
kirjallisia viestejä.
- opetellaan kriittisyyttä tietolähteiden käytössä.
- harjoitellaan kappalejakoa ja otsikointia.
- laajennetaan aktiivista sanavarastoa kuvailuharjoitusten
avulla.
- varmistetaan välimerkkien käytön perustiedot
- harjoitellaan yhdyssanojen hallintaa.
- harjoitellaan persoonan ja ajan johdonmukaista ilmaisemista.
- Verbin persoonataivutus ja aikamuodot verbityypeittäin huolellisesti.
ARVIOINTI
Hyvä / arvosanan 8 osaaminen
- Oppilas suunnittelee tekstejään ohjeiden mukaan
- Oppilas ymmärtää tekstin tuottamisen prosessiluonteen
- Oppilas kiinnittää tekstejä tuottaessaan huomiota eri tekstien tekstolajipiirteisiin ja osaa hyödyntää mallitekstejä
- Oppilas kirjoittaa sujuvasti käsin ja osaa hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa tekstin tuottamisessa
- Oppilas tuottaa ymmärrettäviä tekstejä, joissa näkyy suomen kielen perusrakenteiden ja kirjoitetun kielen normien kohtuullinen tuntemus.
Kohtalainen / arvosanan 6 osaaminen
- Oppilas pystyy ohjatusti jonkin verran suunnittelemaan tekstiään ja käyttämään apuna mallitekstejä
- Itsenäisesti tuotetut tekstit jäävät lyhyiksi, tai ne voivat olla epäjohdonmukaisia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti