TAITOTASO B1-B2
Oppitunneilla:
- vakiinnutetaan lukustrategioiden joustavaa soveltamista.
- seurataan lukutaidon eri osa-alueiden kehittymistä.
- harjoitellaan kirjallisuuden tyylivirtausten tunnistamista.
- tarkastellaan tekstejä niissä esiintyvien arvojen,
ideologioiden ja vaikuttamiskeinojen,
esimerkiksi ironian, kannalta.
- keskitytään tekstin näkökulman tunnistamiseen.
Lukijan kriittiset kysymykset:
- Välittyykö tekstistä asenteita tai arvoja?
- Millä muulla tavalla asiaa olisi voinut käsitellä?
- Voiko tekijän kielellisillä tai visuaalisilla valinnoilla olla joitakin seurauksia?
- harjoitellaan realistisen palautteen antamista ja
vastaanottamista.
TAITOTASO A2
Oppitunneilla
- vakiinnutetaan lukustrategioiden joustavaa soveltamista.-
- seurataan lukutaidon kehittymistä.
- tarkastellaan tekstejä niissä esiintyvien arvojen,
ideologioiden ja vaikuttamiskeinojen kannalta.
- keskitytään tekstin näkökulman tunnistamiseen.
Lukijan
kriittiset kysymykset:
- Välittyykö tekstistä asenteita tai arvoja?
- Millä muulla tavalla asiaa olisi voinut käsitellä?
- Voiko tekijän kielellisillä tai visuaalisilla valinnoilla olla joitakin seurauksia?
TAITOTASO A1
- harjoitellaan erilaisten lukustrategioiden joustavaa soveltamista.
- harjoitellaan ja seurataan jatkuvasti lukutaidon eri osa-alueiden kehittymistä.
- tutustuaan kirjallisuuden eri tyylivirtauksiin.
- tarkastellaan erilaisia tekstejä ja keskitytään tekstin näkökulman tunnistamiseen.
Lukijan kriittiset kysymykset:
- kuka kirjoittaa
- missä kirjoittaa
- miksi kirjoittaa
- harjoitellaan realistisen palautteen antamista ja
vastaanottamista ohjatusti pienryhmissä tai pareittain
ARVIOINTI
Päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle / arvosana 8
- Oppilas osaa tarkastella tekstejä kriittisesti
- Oppilas tunnistaa tekstilajeja
- Oppilas osaa kuvailla kertovan, kuvaavan, ohjaavan, kantaa ottavan ja pohtivan tekstin lajipiirteitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen
- Oppilas ymmärtää, että teksteillä on erilaisia tavoitteita ja tarkoitusperiä
- Oppilas osaa tehdä tekstistä päätelmiä ja kriittisiä kysymyksiä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti